اولش این است که آن ها هم جزیره نشینانی هستند مثل ما؛ ولی آخرش این نیست که آن ها جزیره نشینانی هستند مثل ما!

همه چیز از زمانی شروع شد که تی ام تی اعلام کرد می خواهد بزرگترین تلسکوپ نوری جهان به ارتفاع 30 متر و با بودجه یک و نیم میلیارد دلاری را بر روی قله موناکی یا همان الهه برف اهالی آنجا بسازد.این طرح که قرار بود اردیبهشت ماه گذشته شروع به ساخت شود اما بومیان که به احداث رصد خانه های بزرگ روی کوهستان مقدس خود معترض بودند و اون رو صدمه ای به محیط زیست میدونستن مانع این کار شدن.

نفت خوب است اما ضروری نیست! مردم زیر شعله ها دارند میسوزند!

تابستان گذشته اوج درگیری های مردم هاوایی نه تنها با تی ام تی بلکه با پلیس و مراجع قضایی بود، که اخبارش دنیا را پر کرد. کار تجمعات حتی به کنار مقر عمومی اتحادیه نجوم(آی ای یو) هم کشیده شد. این در حالی بود که مردم روی پلاکارد هایشان نوشته بودند:"ما نمی‌خواهیم تلسکوپ‌های اسباب‌بازی شما روی کوه مقدس ما باشد" دیگری می گفت:" نجوم خوب است اما ضروری نیست. سیاره‌ی خودمان این پایین دارد می‌میرد" 

به بخشی از متن اخبار توجه کنید: "تظاهرات بر سر کوه موناکی در طول یک هفته‌ی اخیر به اوج خود رسید. هفت نفر در نخستین ساعات ۳۱ ژوئیه/۹ مرداد دستگیر شدند. این افراد بر سر راه رسیدن به کوه موناکی چادر زده بودند و قانونی که موقتاً ایجاد هرگونه کمپ در موناکی را منع می‌کند نقض کرده بودند. در همان شب ۲۰ نفر دیگر در جزیره‌ی کناری[بخوانید خارگ]٬ به اتهام سد معبر کامیون‌هایی که در راه محل سازه‌ی تلسکوپ خورشیدی ۴/۲ متری دانیل اینویه بودند دستگیر شدند."

دادگاه عالی هاوایی، دقیقا کجایی؟!...

داستان همینجوری ادامه می یابد تا آخرین خبر این ماجرا، که چیزی نیست جز اینکه دادگاه هاوایی به نفع بومیان منطقه رای داد و مجوز احداث ساخت تلسکوپ غیرقانونی اعلام شد.دقت کنید به نفع مردم نه به نفع کوه، نه به نفع محیط زیست و تقدس؛ بلکه به نفع مردم.

این یعنی پیروزی مردم بر یک و نیم میلیارد دلارررر، یعنی پیروزی میزبانان بر مهمانان و در آخر پیروزی دست های در بند بر دستبند! 

مشکل مردم هاوایی با زائده ای به اسم تلسکوپ با مشکل مردم خارگ با زائده ای به اسم تاسیسات نفتی فرقی با هم ندارند جز اینکه نبودن یک همچین دادگاهی برای رسیدن به داد مردم بسیار حس می شود.و الا تا فردا هم سوال کنیم چرا سند خانه های مردم نه تنها به نام خودشان نیست، بلکه دست خودشان هم نیست! چرا بهره بردار نفت است؟ چگونه پول قدرت می آورد؟ قدرت، حاکمیت می آورد و حاکمیت نا اهلان، باعث می شود از آرمان های انقلاب در خارگ خبری نباشد؟ این سوال ها هیچ کدام فایده ای ندارد تا دادرسی نباشد!!!

 

 

پ.ن:افتتاح جی کی نیوز رو هم تبریک می گیم. به امید افتتاح رسانه ای که بفهمد درد مردم خارگ فقر نیست! نه خیر خارگ به دیوار مهربانی نیازی ندارد.